België heeft sinds 2016 een tolsysteem voor vrachtwagens: het Viapass systeem.
Het doel? Daarover zegt Viapass zelf:
Het vrachtverkeer heeft echter ook zijn prijs. Zware voertuigen veroorzaken samen met het andere wegverkeer heel wat slijtage en schade aan de weginfrastructuur. Er zijn ook negatieve effecten op het milieu, zoals lawaaihinder en luchtvervuiling. Daarom hebben de drie Gewesten in België – Vlaanderen, Wallonië en Brussel- gezamenlijk besloten om de verkeersfiscaliteit te hervormen. (Viapass.be)
Alle wegen in België gelden als tolwegen, het tarief wordt per weg vastgesteld. Voor secundaire wegen is dit meestal een 0-tarief. In Vlaanderen bepaalt het Vlaams Gewest voor iedere weg hoe hoog de tol is. Ook voor de Maastrichtersteenweg: he-le-maal gratis!
Geen wonder dat de vrachtwagens precies doet wat de bedoeling is: de “dure” Belgische snelwegen vermijden, en het land via de kortste route verlaten. Dus in plaats van de E313 te volgen tot Luik en daar de A2 te pakken steken ze schuin af, over de Maastrichtersteenweg, de Tongerseweg, en verder over de singels naar de A2.
In 2016 viel dat niet meteen op, want de Maastrichtersteenweg in Riemst was net vanaf de ingangsdatum van de tol negen maanden afgesloten. Maar sinds begin 2017 wordt de Tongerseweg overspoeld met vrachtverkeer dat hier niets te zoeken heeft.
Doordat België de schade aan zijn wegen en milieu door het vrachtverkeer terughaalt via een vrachtwagentax zit Maastricht-West met de milieu-ellende en stukgereden wegen!