Kom op met die reconstructie!

Eindelijk!

Al meer dan 20 jaar strijden wij voor een reconstructie van de weg: een fatsoenljke fundering, ruimte voor voetgangers, veilige fietspaden en geluidwerend asfalt. Eindelijk komt dat allemaal in zicht, en daar zijn we trots op. Zonder onze actie voor een vrachtwagenverbod was het zo ver niet gekomen.
Dankzij onze 70 leden, die unaniem besloten om het niet meer te pikken en dan maar aan te sturen op een rechtszaak. We dienden in september 2018 een officiële aanvraag in voor een vrachtwagenverbod en dat had onmiddellijk effect. De gemeente ging eindelijk die fel begeerde reconstructie voorbereiden.

Wachten, maar hoezo overleg?

In afwachting daarvan werd iedereen, wij, de gemeenteraad en zelfs de rechter, aan het lijntje gehouden met de smoes dat overleg met de Belgen gaande was over de aanvraag. Natuurlijk, er moest tijd worden gekocht om een mooi plan in elkaar te zetten waarmee de rechter (misschien) kan worden overgehaald om het verzoek af te wijzen. Alleen: dat overleg was totaal verzonnen, het zit helemaal niet in het dossier over het vrachtwagenverbod dat de gemeente heeft ingestuurd naar de rechter.

Wat is het nu?

Het college vertelt iedereen een ander verhaal. Tegen de rechter: de reconstructie maakt een vrachtwagenverbod overbodig. Tegen de werkgroep: Jullie moeten een weg mét vrachtwagens ontwerpen. Tegen de gemeenteraad: Dit is het beste plan dat mogelijk is, want die vrachtwagens moeten vrij baan houden. Tegelijkertijd blijkt uit de verkeersveiligheidsaudit, die het college probeerde weg te moffelen, dat de ruimte en veiligheid voor de zwakke verkeersdeelnemers stukken beter kunnen.
Dus: wat moeten we geloven? Is dit een plan vóór de vrachtwagens, of een plan tégen de vrachtwagens?

Eindstreep

De gemeente trekt een sprintje: zal de gemeenteraad op tijd beslissen over die reusachtige investering van 5 miljoen (plus alle bijkomende kosten, zoals inhuur ingenieursbureaus, bomenkap en vervanging van de bomen)? Sommige bewoners worden al zenuwachtig, bang dat de gemeenteraad weer gaat uitstellen. Dat is natuurlijk het laatste wat wij willen.

Geen uitstel

Het is aan de gemeenteraad. Niets doen is geen optie, die reconstructie moet er komen. De weg stort zowat in. De kwestie is: moet het vrachtverkeer worden gefaciliteerd via die reconstructie? Dan breken de regerende partijen hun beloften in het bestuursakkoord (doorgaand vrachtverkeer weren en STOP-principe, dwz. meer ruimte voor voetgangers en fietsers). Bovendien loopt de gemeente dan kans op een tik op de vingers van de rechter. Of moeten fietsers en voetgangers de ruimte krijgen, zoals het bestuursakkoord belooft? Dan is tegelijkertijd een vrachtwagenverbod nodig, anders past het niet. Voilà, twee beloften uit het bestuursakkoord gerealiseerd binnen één project.

Tongerseweg Veilig is niet voor uitstel. Dit gedoe maken we al mee sinds 1967. Wij zeggen tegen de gemeenteraad: genoeg is genoeg. Kom op met die reconstructie, NU! En kijk zelf maar of je doet wat je hebt beloofd of toch weer terugkrabbelt. Dat zijn we al lang gewend. Maar wat jullie ook doen: weet dat wij de rechter laten oordelen of het genoeg is.