Geef de straat terug!

We zijn het helemaal eens met de Fietsersbond: Geef de straat terug! En we laten ons graag inspireren door het mooie achtergrondartikel van VPRO Tegenlicht. Lees dat artikel! Wil je zelf ook iets doen? Ga naar de actiepagina van de Fietsersbond om hun petitie te ondertekenen!

Moet de auto centraal staan of de mens?  VPRO Tegenlicht tekende op wat we kunnen leren van de rust op straat tijdens de coronacrisis. Uit dat artikel geven we je graag een paar citaten. Maar lees het liever helemaal!

“De inrichting van onze publieke ruimte gaat iedereen aan en daar moeten we het constant en veel meer over hebben, zeggen Brömmelstroet en Verkade. Een ander belangrijk punt: zonder dat we het doorhebben wordt die inrichting nog steeds vanuit de auto beredeneerd. Het auto-denken is iets wat diepgeworteld is in ons denken en in onze taal. ‘Fietssnelweg’, ‘autoluw’, ‘eenrichtingsverkeer voor voetgangers’: zelfs als we géén auto’s willen, vertrekken we vanuit het perspectief van de auto.”

“De beslissingen over bijvoorbeeld nieuwe wegen worden nu voornamelijk gemaakt door verkeerskundigen bij allerlei instituties. Zij baseren zich hierbij op modellen, normen en richtlijnen, die vooral moeten zorgen voor reistijdwinst. Dit is de gedachte dat we zo snel mogelijk van A naar B moeten kunnen komen, omdat dat tijd en dus ook geld oplevert. Die ‘rationele’ modellen, normen en richtlijnen vormen de basis voor ons beleid. Daarmee is de kwestie meteen gedepolitiseerd, zegt Verkade.”

“Te Brömmelstroet vult aan: ‘In relatie tot de publieke ruimte hebben we onszelf aangeleerd dat we vraagstukken vooral reduceren tot een hoe-vraag, waardoor de waarom-vraag wordt weggemoffeld. Vaak wordt het vooral gezien als de ruimte van de auto teruggegeven aan de fietser of voetganger. Maar het is niet zozeer de ruimte van de auto. Het is de ruimte van het verkeer, van ons allemaal, en die moet ter discussie worden gesteld.’”

(afbeelding: Fietsersbond)