Al meer dan 20 jaar actie

Tongerseweg Veilig bestaat al sinds de jaren negentig van de vorige eeuw. Sinds 2017 zijn wij een vereniging. Onze missie is: de Tongerseweg veilig en leefbaar maken en houden, zowel voor de bewoners als voor de gebruikers van de weg. Dit zijn onze standpunten:

Dit is geen weg voor vrachtwagens

De weg zelf is aangelegd in opdracht van Napoleon in de periode 1804-1815. Onder het deel van de Tongerseweg tussen de Belgische grens en de Javastraat ligt nog steeds de oude fundering uit die tijd. Die is niet berekend op het gewicht van de vrachtwagens die er nu dagelijks rijden, en evenmin op de hoge verkeersintensiteiten.

Onveilig voor fietsers

Er is veel fietsverkeer van Riemst, Vroenhoven en Wolder naar het centrum van Maastricht, maar de weg biedt de weg onvoldoende veiligheid. Op plaatsen waar moet worden overgestoken is een vluchtheuvel nodig in het midden. Daarvoor is eigenlijk geen plaats. Daarom mag het verkeer bij de oversteekplaatsen gewoon over de fietsstrook rijden. Ook de enorme 40-tonners die de Tongerseweg als sluiproute gebruiken. Die doen dat dan ook, en vanwege de haast ook nog eens met veel te hoge snelheden.

Onveilig voor voetgangers

Kort en simpel: er is niet eens een trottoir. Voetgangers moeten op de fietsstrook lopen. Er zijn geen veilige oversteekplaatsen, alleen onbeveiligde zebrapaden waar de trucks zich niets van aantrekken. Op de alleronveiligste oversteekplaats moeten dagelijks tientallen kinderen uit Daalhof oversteken om naar school te gaan. Er zijn geen verkeersbrigadiers.

Achterstallig onderhoud

De laatste keer dat een deklaagje asfalt is gelegd was in 2006. Dat was totaal op in 2013. Er ontstaan steeds opnieuw gaten en scheuren. De gemeente gooit daar dan een beetje pek op of legt nieuwe lapjes als het grotere plekken zijn. In 2017 heeft onderzoek uitgewezen dat het vrachtverkeer trillingen veroorzaakt doordat de fundering kapot is en het wegoppervlak oneffen.

Vicieuze cirkel

Hoe meer oneffenheden, des te meer trillingen. Hoe meer trillingen, des te meer schade aan de fundering en het wegoppervlak. Hoe meer reparaties, des te meer oneffenheden. Hoe meer oneffenheden …. etc. etc.

De woningen lopen gevaar

Niet alleen de weg lijdt onder de trillingen, ook de woningen. De trillingen zijn voelbaar, verstoren de nachtrust en de gemoedsrust van de bewoners, en veroorzaken spontane barsten.